Driebergen-Zeist wordt e-mobility hotspot

Written by on 3 april 2019

De regio Utrecht krijgt zogeheten voertuig-to-grid prototypen van Renault. De Fransen zijn momenteel bezig met twee pilot-proeven in Nederland om zich voor te bereiden op de massale inzet van deze technologie. Meer testseries in Frankrijk, Zweden, Denemarken, Zwitserland en Duitsland volgen, aldus Renault. In het pilotproject staat de stad Utrecht centraal. Het project is gepland voor vier jaar. Vijf locaties met verschillende profielen moeten worden uitgerust met 145 voertuig-to-grid laadstations. Concreet gaat het om de buurten Lombok, Houten, het wetenschapspark De Uithof en de wijk Driebergen-Zeist en het centraal station van Utrecht. Al lange tijd promoot de gemeente haar profiel als Smart City en bolwerk van Nederland voor e-mobiliteit. Volgens eigen gegevens in Utrecht zijn al in 2015 met ongeveer 4.000 voertuigen de meeste e-cars in het land goedgekeurd. En volgend jaar wil de stad de grens van 10.000 markeren. Met de wagenparkbeheerder “We Drive Solar” heeft de gemeente al een vloot van 70 elektrische auto’s in gebruik in de stad. Naast Renault is bij dit initiatief ook de Nederlandse smart charging startup Jedlix betrokken, waarbij de autofabrikant sinds 2017 als investeerder betrokken is. Om e-cars te gebruiken als rolling power-opslag in hun dagelijkse test, vertrouwen de projectpartners op het e-carsharing-concept van We Drive Solar.

Voertuig-to-grid met wisselstroom
Dankzij een open oplaadstandaard volgens het ISO 15118-protocol, dat voor het eerst wordt gebruikt, zijn de voertuigen in staat om wisselstroom op te laden of terug te voeren. Bovendien wordt de technologie die nodig is voor het zogenaamde bidirectionele opladen geïnstalleerd in een oplaaddoos aan boord van de voertuigen. De auto’s leveren zelfs bij stilstand bidirectionele oplaadopbrengsten.


Current track

Title

Artist

Background