Joop Boekweit zoekt nog 35 mille voor stilstaande Cothense molen

Joop Boekweit zoekt nog 35 mille voor stilstaande Cothense molen

Met zweethandjes zaten veertien molenaars gisteravond te luisteren naar de uitslag van de opknaplijst voor molens van het Utrechts Landschap. Uit voorzorgsmaatregelen zijn de molens een jaar geleden stilgezet, omdat de lasnaden op de wieken een te groot risico vormen om af te breken. Dat betekend dat de roeden, een onderdeel van het wiekensysteem, gerepareerd moeten worden. Het Utrechts Landschap maakte gisteren bekend welke molens er als eerst gerestaureerd gaan worden. Ook Joop Boekweit van molen Oog in ’t Zeil in Cothen zat in de zaal en kreeg goed nieuws.
De volgorde van de lijst heeft het Utrechts Landschap gemaakt op basis van drie criteria, zegt Paul Vesters, beleidsmedewerker cultuurhistorie en erfgoed bij Utrechts Landschap. “Het belangrijkste is de financiering, daarnaast hebben we gekeken naar hoeveel vrijwilligers er bij de molen betrokken zijn en als laatste naar hoeveel publiek er over het algemeen bij de molen komt. Dat is niet helemaal eerlijk, want een poldermolen heeft over het algemeen minder vrijwilligers en krijgt minder bezoekers, maar we moesten toch keuzes maken. Daarom is de financiering het meest van belang op de lijst.”

Blijdschap

Dick Vierbergen van korenmolen de Hoop uit Loenen aan de Vecht sprong een gat in de lucht. Samen met Molen de Valk staat hij bovenaan de lijst. “Met een enorme lach op mijn gezicht ging ik gisteravond terug naar huis. Ik heb meteen alle vrijwilligers op de hoogte gesteld en we zijn allemaal in een vrolijke stemming. Je moet er niet aan denken dat je nog een jaar moet wachten. We zijn een korenmolen, we hebben klanten, het is een belangrijk object in het dorp. Daar hebben we veel geluk mee. Maar een molen is alleen een trekpleister als hij regelmatig draait.”
Waar voor de ene molenaar een molen een trekpleister is, is het dat voor de ander niet. Wim Pasteuning van de Garstenmolen in Nigtevecht staat onderaan de lijst voor het oplossen van de roedenproblematiek. “Als poldermolen sta je bij deze criteria wel een beetje achteraan de in rij. Ik ben de enige molenaar op die molen er zijn verder geen vrijwilligers. Dat is een van de oorzaken dat hij zo laag geëindigd is. Het aantal vrijwilligers per molen is bepalend voor de volgorde en daarnaast ook het aantal bezoekers, wat een poldermolen ook veel minder krijgt dan een korenmolen. Dat is voor mij heel jammer. Voor de molen ook.”

Vaardigheden niet verleren

De verwachting is dat de laatste molens op de lijst zo’n drie jaar moet wachten tot ze weer kunnen draaien, dat is volgens Pasteuning voor hemzelf en voor de molen geen goed nieuws. “De molen is helemaal van hout gemaakt, daarom is het belangrijk dat hij regelmatig blijft draaien, anders kunnen er ongedierte in de houten constructie komen, dus dat wordt nog spannend. Ik hoop dat ik bij een molen die hogerop de lijst staat kan meedraaien, zodat ik in ieder geval mijn vaardigheden als molenaar niet verleer.”
Een jaar geleden wist Utrechts Landschap niet hoe ze dit probleem moesten oplossen. “We hebben in het afgelopen jaar heel veel stappen gezet. De Provincie Utrecht heeft gezegd dat ze vijftig procent van de kosten zullen financieren, dus dat heeft ons enorm geholpen. Zonder die toezegging waren we nu nog steeds nergens”, zegt Vesters.
De andere helft van het bedrag wordt verzameld door middel van fondswerving en veel molenaars zetten zelf ook acties op om geld in te zamelen voor hun eigen molen, legt Vesters uit. “Bij sommige molens is er lokaal heel veel geld opgehaald, door middel van acties. Meestal geïnitieerd door de molenaar zelf. Bij een aantal molens zijn er rijke personen, die een fors bedrag schenken aan de molen. Dus die betrokkenheid bij de molens is heel groot. De molens die de financiering zo goed als rond hebben, hoe banaal dat ook klinkt, zijn daarom eerder aan de beurt”.
Utrechts Landschap geeft aan dat als de financiering van elke molen al wel rond was geweest, ook niet alle molens tegelijkertijd gerestaureerd kunnen worden. “Het bedrijf wat wij inhuren om de roede van de molens op te knappen kan ongeveer vijf molens per jaar repareren. We hopen alles snel rond te hebben en dan de aanvragen bij het bedrijf neer te kunnen leggen. Iedereen wil het liefst dat de molens zo snel mogelijk weer draaien.”

Gerelateerd aan:

Reacties

Scroll naar top