Van oertijd tot de 80’s: historisch festival Doorn is terug

Van oertijd tot de 80’s: historisch festival Doorn is terug

Afgelopen weekend vond in Doorn de tweede editie plaats van het Historisch Festival bij Museum Huis Doorn. Het festival draait volledig om zogenaamde levende geschiedenis. Bijna 1000 amateur en professionele acteurs zullen op het terrein rond Huis Doorn personages naspelen uit 2500 jaar geschiedenis. Jan van Cappelle (36) uit Driebergen was erbij, want dit is weer het eerste grote historische festival na corona.

Jan bezoekt al jaren dit soort historische festivals als muziekinstrumentenmaker. In zijn middeleeuwse werkplaats op het festival maakt hij met de hand instrumenten uit die tijd. En ‘in het echt’ doet hij dat ook: in zijn atelier in Driebergen bouwt Jan historische muziekinstrumenten zoals lieren, gitaren en zelfs orgels zo goed mogelijk na. “Als we de gitaar niet hadden uitgevonden dan had Metallica nu metalriffs gespeeld op een elektrische lier.”

Beetje gek

In de benedenwoning van Jan van Cappelle staat het vol met hout, gereedschap, boeken en muziekinstrumenten. In de tuin staat zijn uitrustig voor komend weekend al klaar, want eindelijk mag hij weer. “Dit is het eerste grote festival weer na corona, dus ik heb veel van mijn vrienden lang niet gezien.” Want levende geschiedenis, zoals de hobby heet, is meer veel meer een hobby. Het is ook een community. “Ik ken de meeste mensen daar wel. Het is een klein wereldje. En iedereen is wel een klein beetje gek, anders doe je dit niet. Sommigen gaan er heel ver in.”

Levende geschiedenis is de verzamelnaam voor een aantal clubs in Nederland die de geschiedenis levend houden door deze na te bootsen. Het broertje van de levende geschiedenis is re-enactment, maar dat draait meer om het naspelen van bijv. veldslagen. Bij levende geschiedenis gaat het bijvoorbeeld om ambachtslieden en muzikanten die hun werk uitvoeren.  Het Landelijk Platform voor Levende Geschiedenis (LPLG) is een overkoepelend orgaan voor Nederlandse verenigingen die zich bezig houden met levende geschiedenis en met opnieuw opvoeren (re-enactment) van historische gebeurtenissen. De grootste clubs tellen ruim 100 leden en er zijn zo’n 50 clubs in Nederland.

Jan van Capelle: “Op sommige historische festivals zijn clubs die de 80’s nabootsen: dat is ook al geschiedenis.”

Handwerk

Bij Jan gaan werk en hobby inmiddels in elkaar over en zijn hele gezin doet mee, inclusief de baby. Hij schreef mee aan een boek over de geschiedenis van de lier en hij bezoekt regelmatig musea om de weinige instrumenten te bekijken die uit die tijd bewaard zijn gebleven. “Bij mij begon het enorm te kriebelen toen ik een kam van een lier zag in museum Dorestad in Wijk bij Duurstede. Ik wilde gewoon weten hoe zo’n instrument er uit zag en hoe het werkte. Toen ben ik begonnen met bouwen.” Inmiddels heeft Jan van zijn hobby zijn werk gemaakt . “Het is een nichemarkt, maar mijn instrumenten gaan naar muzikanten van oude muziek of geschiedenisfans. Een simpele lier kost al snel 850 euro oplopend tot wel 1500 euro vanwege het vele handwerk.”

Oud manuscript

Het nieuwste project van de Driebergenaar is het namaken van een oud orgel uit het Utrecht psalter. Het Utrecht psalter is een oud manuscript  uit het jaar 830 en het is volledig digitaal in te zien. Er staan veel tekeningen in, onder andere van oude instrumenten. Die zijn over het algemeen niet bewaard gebleven, omdat ze van hout gemaakt werden, dus dit boek is een belangrijke bron voor geschiedenisfans van de vroege middeleeuwen.

Het leuke van het Historische Festival in Doorn is volgens Jan dat het een zogenaamd multiperiod-evenement is. “Het begint in de oertijd en loopt door tot de hippietijd. Je maakt dus een wandeling langs allerlei verschillende periodes in de geschiedenis. Ik sta zelf met mijn instrumentenwerkplaats in de vroege middeleeuwen naast de glaskralenblazer. Op sommige festivals zijn zelfs clubs die de 80’s nabootsen: dat is ook al geschiedenis.”

Gerelateerd aan:

Reacties

Scroll naar boven