Wie was Nezara? “Ze was zo trots dat ze hier woonde” 

Wie was Nezara? “Ze was zo trots dat ze hier woonde” 

Nezara (27) poseerde vlak voor haar dood bij het gemeentehuis in Doorn: “Ze was zo trots dat ze hier woonde.”

Ze kwam net terug van taalles in Driebergen toen er op woensdagmiddag 13 oktober een einde kwam aan het leven van Nezara (27). Op een druk kruispunt in Doorn werd de jonge moeder op haar fiets overreden door een vrachtwagen. Het dodelijke ongeluk kwam hard aan bij de bewoners van het asielzoekerscentrum in Leersum. Nezara woonde daar nog maar een paar maanden met haar man Nawid en hun drie jonge kinderen.

Foto’s op Nezara’s Instagram-pagina

In het wekelijkse vrouwencafé in een kelder bij het azc drinken deze ochtend Fereshteh (47), Arezo (40), Azadeh (42) en Nafiseh (37) een kopje thee. Met een stroopwafel. Er kan voorzichtig weer een beetje gelachen worden, maar het waren twee loodzware weken voor de vriendinnengroep. “Toen we die dag hoorden dat het om Nezara ging waren we totaal in shock. We hebben heel erg gehuild.”

Nezara’s vriendinnen zijn nog steeds in rouw

 

Het ongeluk heeft een enorme impact op de bewoners van het azc. Nezara gaf elke donderdagochtend fietslessen aan medebewoners, dus vrijwel iedereen kende haar. Vandaag komt haar fietsklasje voor het eerst weer samen om te oefenen. “Vorige week zat de stemming er nog niet echt in. Toen hebben we alleen koffie gedronken en elkaars verhalen aangehoord.” vertelt Willy Marks van Prima Perspectief terwijl ze koekjes uitdeelt. Zij organiseert allerlei sociale activiteiten en vrijwilligerswerk voor de bewoners van het azc, waaronder de fietslesklas. “Ik was heel erg trots op haar. Ze pakte alle kansen die ze hier kreeg en was heel actief. Het leeft enorm hier.”

Fereshteh scrolt met tranen in haar ogen door de Instagram-pagina van Nezara. We zien een mooie, jonge vrouw die met haar donkere haren en grote ogen soms iets weg heeft van Sneeuwwitje. Nezara en haar gezin kwamen begin 2020 naar Nederland. Eerst woonden ze een jaar in het azc in Ter Apel en sinds 8 maanden in Leersum. Het gezin is nog in afwachting van een verblijfsvergunning.

Vrijwilligerswerk

Een week voor haar dood plaatste ze op haar Instagram-pagina een foto van haarzelf met de tekst: “Ik wil niet nadenken over het verleden, ik wil niet nadenken over de toekomst, want ik leef nu.” Volgens de vriendinnengroep een veelzeggende tekst. Azadeh: “Het leven is hier zwaar, want je mag en kan niet veel als asielzoeker. Vaak moet je jaren wachten op duidelijkheid van de IND over je toekomst.” Maar Nezara bleef positief en was een aanpakker. Naast dat ze fietslessen gaf werkte ze ook nog als vrijwilliger bij de Eurowinkel (een kringloopwinkel) in Driebergen en pakte ze voedselpakketten in voor een stichting in Maarsbergen. Volgens haar man Nawid was Nezara er heel erg trots op dat ze op die manier onderdeel was van de Nederlandse maatschappij.

In het keukentje bij de fietsenwerkplaats wijst Khosro (47) naar een geplastificeerd A4’tje met een foto van Nezara. Ze poseert bij haar fiets. Er is met plakband een roze kunstbloem op geplakt. De uitgeknipte rouwadvertentie, die in de lokale krant is geplaatst door de vrijwilligers, hangt ernaast. Khosro geeft ook fietslessen en hij kende Nezara dus goed. “Ik fiets vaak langs het kruispunt waar het gebeurde. Dan stap ik even af en herdenk ik haar. Er liggen ook nog steeds bloemen.”

 

De ingelijste foto hangt in de keuken bij de fietsenwerkplaats

Khosro: “De laatste keer dat ik haar zag was in de Eurowinkel. Ze was altijd enthousiast en vertelde dat ze taalles had en bezig was inburgeren. De dag dat het ongeluk gebeurde was ik op de fiets naar Utrecht. Toen ik het hoorde was ik helemaal in shock. Haar man Nawid is hier ook vrijwilliger bij de fietsenwerkplaats. Hij is nu alleen met drie kinderen en dat is erg moeilijk. Ik praat veel met hem en help hem met koken.”

Fietsen is vrijheid

Het azc ligt behoorlijk afgelegen in de bossen tussen Doorn en Leersum. In het voormalige gebouw van revalidatiecentrum De Hoogstraat wonen zo’n vijfhonderd mannen, vrouwen en kinderen uit allerlei landen. Voor veel bewoners is de fiets de enige manier om iets meer van de omgeving te zien dan alleen hun kamer en het terrein rond het azc. Willy: “Het is hier saai. Kom van die kamer af. Ga dingen doen, zeg ik altijd. De fietslessen zijn daarom erg belangrijk. Als mensen leren fietsen kunnen ze zelfstandig op pad naar bijvoorbeeld Doorn, Leersum of Driebergen.”

En daar wordt volop gebruik van gemaakt: bij de ingang van het terrein staan honderden fietsen geparkeerd. Via verschillende partijen worden tweedehands fietsen aangeleverd die vervolgens in de eigen fietsenwerkplaats worden opgeknapt voor de bewoners.

Voor Koshro is het fietsen heel belangrijk. “Het is mijn hobby. Ik fiets hier heel veel in de omgeving. Vaak ga ik naar Utrecht om te kijken bij de praktijkexamens van het CBR in Zuilen. Ik moet binnenkort afrijden, dus daar kan ik veel van leren. In Iran, waar ik vandaan kom, mogen vrouwen niet fietsen. Mijn dochters wonen daar nog. Als ze ooit naar Nederland mogen komen ga ik ze direct leren fietsen.”

 

Gevaarlijk kruispunt voor fietsers

Op een speciale fiets met lage instap en inklapbare trappers begint de eerste les met loopfietsen. “In veel landen fietsen mensen niet. En vrouwen mogen vaak niet eens fietsen. Ook zijn er nauwelijks fietspaden, dus fietsen is sowieso vaak levensgevaarlijk.” zegt Willy. “Hier leer je vanaf het begin alle verkeersregels zoals die in Nederland gelden. Ik leer zelf ook vaak nieuw dingen bij.”

In de vele theorie- en praktijklessen komt uiteindelijk ook de gevreesde dode hoek aan bod. Het politieonderzoek is nog bezig, maar waarschijnlijk heeft de afslaande vrachtauto Nezara niet gezien. “Ze kon goed fietsen, maar op dit kruispunt hebben fietsers en (vracht)auto’s tegelijk groen licht. Daar is het gewoon helemaal fout gegaan. Het is gewoon ook hele botte pech.” zegt Willy.

Ongevallen met groot vervoer (bussen, vrachtauto’s en bestelauto’s) hebben vaak ernstige gevolgen voor een fietser, schrijft Veilig Verkeer Nederland op hun website. Veel ongevallen worden veroorzaakt doordat er te weinig rekening wordt gehouden met de eigenschappen van zwaar vervoer, zoals het uitzwenken en de dode hoek. Door de omvang van de vrachtauto heeft de chauffeur slecht zicht. En het gewicht van de vrachtauto zorgt vaak voor ernstig letsel. Jaarlijks vallen er ongeveer tien doden door dodehoekongevallen.

De gemeente heeft laten weten om met de provincie te gaan kijken hoe het kruispunt veiliger kan worden gemaakt, vooral voor fietsers. In 2009 ging het kruispunt ook al op de schop. De ruimte is beperkt door de bebouwing dicht op de weg, maar de gemeente wil er graag vrijliggende fietspaden aanleggen.

 

Nezara met haar gezin voor het gemeentehuis in Doorn

Op de laatste foto die Nezara op haar Instagram-pagina postte poseert ze met haar gezin voor het gemeentehuis in Doorn. Ze waren daar voor een afspraak. De foto is gemaakt op slechts enkele tientallen meters van het kruispunt waar het drama zich twee dagen later afspeelde. Willy: “Deze foto zegt toch alles? Poserend met haar gezin bij het gemeentehuis van haar dorp. Ze was heel erg trots dat ze hier woonde.”

 

Gerelateerd aan:

Reacties

Scroll naar boven